Rules of the challenge

Version française

HI !CKATHON

(LE « CONCOURS »)

REGLEMENT DU CONCOURS

(le « Règlement »)

ARTICLE 1 – SOCIETE ORGANISATRICE

La Société CAPGEMINI CONSULTING, société par actions simplifiée au capital de 30 777 576 euros, dont le siège social est situé 145-151 Quai du Président Roosevelt, 92130 Issy-les-Moulineaux immatriculée au Registre du Commerce et des Sociétés de Nanterre sous le numéro 479 766 800, ci-après désignée la « Société organisatrice », organise un concours dénommé « HI!CKATHON » à la demande conjointe d’HEC Paris et de l’Institut Polytechnique de Paris, dans le cadre de leur Centre Hi ! PARIS,

En collaboration avec :

TOTAL, CAPGEMINI TECHNOLOGY SERVICES, KERING, REXEL, L’OREAL

ci-après dénommés « Partenaires ».

 ARTICLE 2 – DEFINITIONS

« Concours » : désigne le concours, objet du présent Règlement, organisé par la Société organisatrice.

« Dotation » : désigne les prix accordés aux Lauréats à l’issue du Concours.

« Informations Confidentielles » : désigne les informations définies à l’Article 13 du Règlement.

« Inscription » : désigne l’inscription d’un Participant au Concours conformément à l’Article 5.

« Jury » : désigne le jury visé à l’Article 8 en charge du classement des finalistes.

« Lauréat » : désigne l’équipe ou les équipes lauréate(s) de Participants au Concours.

« Lot » : désigne les dotations spécifiquement visées à l’Article 9 et remises aux Lauréats à l’issue du Concours.

« Outils » : désigne l’ensemble des outils mis à disposition par la Société organisatrice.

« Participant » : désigne toute personne inscrite conformément à l’Article 5 du Règlement et participant au Concours.

« Règlement » : désigne le présent règlement applicable au Concours librement consultable en ligne sur le site https://www.hackathon-hi-paris.fr

ARTICLE 3 – OBJET DU REGLEMENT

Le Règlement a pour objet de définir les conditions et règles de participation au Concours organisé par la Société organisatrice. 

Le Participant reconnaît être informé et accepte que le Concours proposé fait appel à sa sagacité, son habilité et son ingéniosité pour des épreuves d’une difficulté sérieuse. Le Concours ne dépend en aucun cas, même partiellement, du hasard et de la chance et ne peut donc s’analyser ou s’apparenter à une loterie.

ARTICLE 4 – CONDITIONS DE PARTICIPATION AU CONCOURS

La participation au Concours est entièrement gratuite, sans obligation d’achat.

Le Participant est tenu de prendre intégralement connaissance du présent Règlement préalablement à son inscription et à sa participation au Concours. La validation de l’inscription selon la procédure visée aux présentes vaudra acceptation sans réserve du Règlement.

La participation au Concours est réservée à toute personne physique justifiant des conditions cumulatives suivantes :

•            Être majeur au moment de son inscription au Concours ;

•            Être étudiant dans l’une des écoles suivantes : Ecole polytechnique de Paris, HEC Paris, ENSAE, ENSTA, Telecom Paris, Telecom SudParis (ci-après dénommées « Ecoles partenaires »).

•            Ne pas avoir pris une part active à l’organisation du Concours.

Ne peuvent participer au concours les membres des sociétés ayant collaboré à son organisation, à sa promotion et/ou réalisation, ainsi que les membres de leur famille.

Le Participant devra certifier, au moment de son inscription, remplir les conditions susvisées.

Il ne sera admis qu’une seule participation au Concours par personne.

Le Participant doit rejoindre ou former une équipe composée de trois (3) à sept (7) Participants. La Société organisatrice se réserve le droit de communiquer avec tout Participant pour lui proposer un choix d’équipe, qu’il devra ensuite valider. De même la Société organisatrice pourra communiquer auprès des équipes déjà constituées pour suggérer l’intégration d’autres Participants dans l’équipe. Réciproquement, les équipes et Participants peuvent contacter la Société organisatrice pour que celle-ci leur propose des profils adéquats pour constituer des équipes.

Tout Participant qui ne remplit pas les conditions du présent Article lors de son inscription et à tout moment pendant la durée du Concours sera, de plein droit et sans notification préalable, disqualifié du Concours et ne pourra être destinataire d’aucune Dotation. Dans l’hypothèse où une Dotation aurait été attribuée à un Participant ne satisfaisant pas les conditions de participation lors de son inscription ou pendant la durée du Concours, la Société organisatrice se réserve le droit d’exiger du Participant la restitution de la Dotation perçue.

La Société organisatrice la faculté à tout moment de procéder à toutes les vérifications qui s’imposeraient.

ARTICLE 5 – INSCRIPTION ET ACCES AU CONCOURS

Pour son inscription au Concours, le Participant doit remplir les conditions définies dans l’Article 4.

Pour terminer son inscription au Concours, le Participant doit cocher la case indiquant qu’il accepte le Règlement du Concours.

Toute inscription comportant des informations inexactes ou incomplètes ne pourra être prise en compte et disqualifiera le Participant.

En s’inscrivant à ce Concours, le Participant accepte que ses coordonnées soient transmises à la Data Factory HEC qui assurera la gestion des accès à sa plateforme.

Par cette inscription, le Participant accepte d’être contacté par courriers électroniques envoyés par la Société organisatrice et, si le Participant le souhaite et que ce dernier a rejoint la plateforme Slack facultative, par des messages privés sur cette plateforme, dans le cadre de sa participation au Concours.

L’accès au Concours nécessite l’utilisation d’un ordinateur disposant d’une connectique WIFI.  Un accès internet sera attribué à chaque Participant, dans le cas où ce dernier prévoit de se réunir avec son équipe, selon les modalités décrites dans l’article 6 du Règlement.

En amont de l’évènement, le Participant recevra les informations d’accès nécessaires pour se connecter à la plateforme d’hébergement des données et de soumission des résultats du modèle : la Data Factory HEC (informations supplémentaires sur la plateforme). La Société organisatrice ne met à disposition aucune plateforme de communication obligatoire : les étudiants peuvent néanmoins rejoindre un groupe Slack (non obligatoire) créé par la Société organisatrice pour échanger avec les autres participants et constituer leurs équipes.

ARTICLE 6 – DUREE ET LIEU DU CONCOURS

Le Concours se déroulera du 12 mars 2021 à 19h30 au 14 mars 2021 à 20h (ces dates et heures sont susceptibles d’être modifiées par la Société organisatrice pour des raisons d’organisation et de logistique).

Toutes dates et heures définies dans le cadre du Règlement et du Concours s’entendent comme exprimées par le fuseau horaire de Paris (GMT +1).

Le Concours n’exige pas de regroupement physique des étudiants et la participation peut se faire entièrement en mode distanciel. Cependant, les Ecoles partenaires pourront, à leur discrétion, mettre à disposition des équipes souhaitant se réunir dans un lieu pour collaborer, des salles au sein de leurs locaux, pour la durée du Concours, et dans le respect des conditions sanitaires en vigueur tout au long du Concours.

ARTICLE 7 – PRINCIPE DU CONCOURS

Le Concours a pour objet de répondre à une problématique liée à un thème général « Intelligence artificielle pour l’efficience énergétique » et sera révélée le jour de son démarrage (12 mars 2021). Cette problématique nécessite le traitement et l’interprétation d’un jeu de données dans le cadre de l’élaboration d’un modèle « data science » et d’un projet de valorisation commerciale. Les Participants devront également produire un court dossier décrivant leur démarche scientifique pour l’élaboration du modèle.

o            Le modèle « data science » prendra la forme d’un projet GitLab contenant les notebooks et fichiers Python développés.

o            Le projet GitLab contiendra un README détaillant l’approche suivie et contenant les instructions de setup, ainsi qu’un fichier main.py permettant un lancement rapide du code produit. La description de l’approche suivie dans le README constituera le « dossier de démarche », c’est-à-dire l’un des trois livrables du Concours.

o            Le projet de valorisation commerciale prendra la forme d’une courte vidéo ne dépassant pas quatre minutes. Un lien permettant de déposer les fichiers vidéo sera diffusé pendant le Concours.

Sur la base de ces trois productions (ci-après dénommées « Livrables »), le jury décerne cinq (5) prix thématiques, selon les modalités définies dans l’article 8.

ARTICLE 8 – MODALITES DE SELECTION DES LAUREATS ET REMISE DES PRIX

La sélection des Lauréats repose sur une première phase de sélection des « équipes finalistes » à la fin de l’évènement (le dimanche 14 mars 2021 à 17h). La soumission des trois Livrables est un prérequis à cette phase de sélection : seules les équipes ayant soumis les Livrables dans le temps imparti (avant le dimanche 14 Mars 2021 17h) participent à la phase de Sélection.  Cette sélection se base sur la précision du modèle « data science » développé par les équipes.  Cette précision est jugée par la Société organisatrice et repose sur un critère objectif et mesurable (score du modèle).  À la suite de cette première phase de sélection, les vingt modèles les plus précis seront sélectionnés et les équipes les ayant produits seront considérées comme « équipes finalistes ».

Les équipes finalistes voient leurs livrables évalués par un jury composé de :

–             Trois directeurs scientifiques du centre Hi!Paris

–             Cinq membres des entreprises mécènes du centre Hi!Paris (les Partenaires)

–             Six représentants des Ecoles partenaires

Après délibération, le Jury attribue cinq prix thématiques à (aux) équipe(s) lauréates :

–             Prix de l’excellence technique : récompense le modèle ayant atteint le meilleur score. Le score est une mesure synthétique de la précision du modèle et sa performance environnementale.

–             Prix de la démarche scientifique : récompense parmi les équipes finalistes, celle qui a le mieux démontré la capacité à justifier sa démarche et se confronter à l’état de l’art en data science.

–             Prix de l’interdisciplinarité : récompense parmi les équipes finalistes, l’équipe qui a su le mieux mailler plusieurs disciplines dans la production du dossier de démarche scientifique et la vidéo du projet de valorisation commerciale.

–             Prix du meilleur pitch business : récompense parmi les équipes finalistes, celle qui a pu le mieux se projeter dans un contexte de marché au travers d’une prise de parole vidéo impactante.

–             Prix de l’innovation : récompense parmi les équipes finalistes, l’équipe qui a produit une solution originale, inattendue tout en étant pertinente.

Les lauréats des prix thématiques seront dévoilés le lundi 15 mars 2021 dans la soirée au cours d’une visio-conférence ou retransmission vidéo pouvant faire intervenir un membre par équipe lauréate. Cette intervention ne nécessite pas de convenir à des dispositions logistiques particulières et pourra prendre la forme d’une intervention lors de la visio-conférence ou la diffusion de la vidéo du projet de valorisation commerciale défini dans l’article 7.

Une équipe est jugée comme un ensemble homogène. Aucune distinction ne sera faite pour un membre en particulier d’une équipe.

ARTICLE 9 – DOTATIONS

Les Lots visés au présent Article sont la contrepartie de :

•            la remise de Livrables dont la qualité a été reconnue par le Jury et qui à ce titre justifie l’attribution d’une Dotation ;

•            de l’acceptation et du respect par chacun des Lauréats des dispositions de Règlement relatif à la propriété intellectuelle ;

•            de l’acceptation et du respect par chacun des Lauréats des dispositions du Règlement relatif à la citation des Lauréats.

Aucun Lot ne peut être remis aux Lauréats ne satisfaisant pas à ces trois conditions préalables.

Toute remise d’un Lot à l’issue du Concours est conditionnée à, et n’est réalisée, que sous réserve :

•            du respect intégral des règles exposées dans le Règlement ;

•            de la présentation par chaque Lauréat d’une carte d’identité prouvant sa majorité.

L’attention des Participants est attirée sur le fait que la nature des lots ainsi que leur valeur seront révélées ultérieurement à la publication du présent Règlement mais au plus tard le 1er Mars 2021 sur le site internet de l’évènement (https://hackathon-hi-paris.fr/). Aussi il est entendu que la participation au Concours se fonde sur la bonne volonté, et n’est pas en lien avec les lots dont la nature et la valeur ne seront révélés qu’ultérieurement. Ainsi le Participant garantit la Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires contre toutes actions et réclamations dues à la révélation ultérieure de la nature des lots et leur valeur.

Il appartient à tout Lauréat de régler tout impôt, taxe, cotisation sociale ou autre droit éventuel de quelle que nature que ce soit, qui pourrait être dû en application de la loi, la Société organisatrice étant déchargée de toute responsabilité à cet égard.

ARTICLE 10 – PROPRIETE INTELLECTUELLE

Définition : “Droits de propriété intellectuelle” : signifie toute invention, tout droit d’auteur et droit relatif à une marque, un modèle, et plus généralement tout élément susceptible d’être protégé par les lois ou les conventions internationales sur la propriété intellectuelle.

Chaque Livrable, dans lequel interviennent plusieurs Participants constitue une œuvre de collaboration.

 La propriété intellectuelle sur les livrables sera traitée de manière différenciée en fonction de leur nature :

–             Composants logiciels

Les Participants s’engagent à publier les composants logiciels de leur Livrable (notamment le code du projet GitLab) selon les termes d’une licence Open Source, si possible la licence LGPL v3 (ou tout autre licence libre).

Les Participants s’engagent à insérer la mention suivante en en-tête de leur projet GitLab (avec les éventuelles mentions de copyright et de licences applicables) :

« The present code is developed during a contest called « HI!CKATHON » organized at the request of HEC Paris and Institut Polytechnique de Paris, in the context of the Hi ! PARIS Center »

Pour les contenus ou code tiers qu’ils utilisent pour le Livrable, les Participants s’assurent d’un usage légal, par exemple en utilisant des librairies logicielles tierces Open Source compatible avec les licences du Livrable.

–             Autres Livrables hors composants logiciels

Les Participants autorisent HEC Paris et d’IP Paris, pour leur centre Hi ! Paris, ainsi que les Partenaires, pour les activités respectives, à utiliser et exploiter librement les autres Livrables ne constituant pas des composants logiciels (notamment la vidéo relative au projet de valorisation commerciale et le dossier de démarche scientifique) à toutes fins, ainsi que les Droits de Propriété Intellectuelle associés et notamment :

• tout droit d’adaptation ou de modification de la création, sous toutes formes, et notamment les droits de correction, d’évolution, d’amélioration, de transformation, de suivi, de maintenance, d’adaptation, de traduction, de transcription, d’intégration, d’interface, de diffusion, de suppression, de tout ou partie de la création ;

• tout droit de reproduction de la création : le droit de fixer, numériser, reproduire, copier, enregistrer, éditer, fabriquer chaque création, en tout ou partie, en tous formats, par tous moyens et sur tous supports ; • tout droit de représentation de la création : le droit de représenter, de distribuer, de commercialiser, de diffuser, d’utiliser, de publier de la création, en tout ou partie, dans sa version initiale ou modifiée, sans limitation de nombre, à titre gratuit, auprès de tout public, par tous moyens et sur tous supports.

Le Participant déclare être détenteur légitime de tous les droits de propriété intellectuelle qu’il cède et/ou dont il fait usage en participant au Concours, et garantit la Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires contre toutes actions et réclamations de tiers du fait de ses créations.

ARTICLE 11 – CITATION DES LAUREATS

Chaque Participant autorise la Société organisatrice et les Ecoles partenaires, dans l’hypothèse où il serait désigné Lauréat du Concours, à utiliser son nom, son prénom, et, le cas échéant, sa photographie, ainsi que tout ou partie des Livrables remis, dans toute manifestation professionnelle, sur leurs sites internet respectifs, ainsi que sur les sites des Partenaires et tout site ou support affilié, sans que cette utilisation ne puisse ouvrir de droit à une quelconque rémunération autre que le Lot attribué.

ARTICLE 12 – RESPONSABILITE

La participation au Concours implique la connaissance et l’acceptation des caractéristiques, des limites et des risques du réseau internet et des technologies qui y sont liées, notamment eu égard aux performances, au temps de réponse, à la sécurité des logiciels et du matériel informatique face aux diverses attaques potentielles du type virus, bombe logique ou cheval de Troie et à la perte ou au détournement de données. En conséquence, la Société organisatrice, les Ecoles partenaires, et les Partenaires ne pourront être en aucun cas tenus pour responsables des dommages causés au Participant du fait de ces caractéristiques, limites et risques acceptés.

La Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires ne pourront, en aucun cas, être tenus pour responsables du dommage causé par le défaut ou le retard d’acheminement des Livrables et notamment du refus de prise en compte de ces Livrables en raison d’une soumission hors des délais fixés dans le Règlement, par le défaut ou le délai d’acheminement de tout courrier électronique envoyé dans le cadre du Concours ou par toute altération portée aux Livrables indépendamment du fait de la Société organisatrice,  des Ecoles partenaires  ou des Partenaires.

La Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires ne pourront être tenus pour responsables en cas de modification totale ou partielle, de suspension, d’interruption, de report ou d’annulation du Concours pour des raisons indépendantes de leur volonté.

La Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires ne pourront être tenus pour responsables des conséquences d’une disqualification d’un Participant en raison de sa violation du Règlement.

La Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires ne pourront être tenus pour responsables de tout trouble, action, réclamation, opposition, revendication, liés à l’utilisation des Livrables par l’une d’elles ou les Partenaires, non prévue par le Règlement.

ARTICLE 13 – CONFIDENTIALITE

Constituent des « Informations Confidentielles » au sens de la présente disposition, l’ensemble des informations matérielles ou immatérielles de quelque nature que ce soit, notamment administrative, commerciale, scientifique, technique, financière, fiscale, juridique ou économique, qui ont été, sont ou seront communiquées par la Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires aux Participants, directement ou indirectement, et de manière non exhaustive par oral, par écrit quel qu’en soit le support, par remise de documents papier ou électroniques.

Ne constituent pas des Informations Confidentielles : (i) les informations actuellement accessibles ou devenant accessibles au public sans manquement aux termes du Règlement de la part du Participant, (ii) les informations légalement détenues par le Participant avant leur divulgation par la Société Organisatrice et/ou Partenaires, (iii) les informations ne résultant ni directement ni indirectement de l’utilisation de tout ou partie des Informations Confidentielles, (iv) les informations valablement obtenues auprès d’un tiers autorisé à transférer ou à divulguer lesdites informations.

Le Participant s’engage, pendant la durée du Concours et pendant une période de cinq (5) ans après la fin du Concours à :

 (i) ne pas utiliser les Informations Confidentielles à des fins autres que la participation au Concours dans les conditions du Règlement ;

(ii) prendre toute précaution nécessaire, utile et raisonnable pour protéger les Informations Confidentielles ;

(iii) ne divulguer les Informations Confidentielles à quiconque, par quelque moyen que ce soit, sauf aux autres membres de son équipe.

A l’issue du Concours, en raison de la survenance de son terme indiqué ou de son annulation, le Participant devra sans délai remettre à la Société organisatrice, aux Ecoles partenaires ou aux Partenaires toutes les Informations Confidentielles, quel que soit leur support, obtenues dans le cadre du Concours. Le Participant s’interdit d’en conserver copie sous quelque forme que ce soit.

Le Participant reconnait être informé des conséquences pénales qui pourraient résulter de la non-application des dispositions édictées ci-dessus.

ARTICLE 14 – DONNEES A CARACTERE PERSONNEL

HEC Paris et IP Paris, en tant responsables conjoints des traitements mis en œuvre pour cet évènement, s’engagent à traiter les données personnelles collectées dans le cadre du Concours conformément aux règles applicables en matière de protection des données personnelles, notamment le Règlement européen sur la protection des données 2016/679 (dit « RGPD ») et la loi 78-17 modifiée (« dite Informatique et Libertés »).

Finalités du traitement

Le traitement des données personnelles des Participants a pour finalité de prendre en compte leur participation au Concours afin d’en assurer la bonne gestion.

Il peut également avoir pour finalité de satisfaire aux obligations légales ou réglementaires applicables.

Le traitement des données personnelles est fondé sur le consentement du Participant à participer au Concours.

Destinataires des données

Les données personnelles collectées pour le Concours ne sont accessibles que par les membres autorisés du service en charge de l’organisation du concours. Un accès à ces données peut également être concédé aux autorités dans le cadre d’une demande légale. 

Conservation des données

Les données personnelles seront conservées le temps nécessaire à la gestion du Concours sans pouvoir dépasser trois ans à compter de l’issue du Concours.

Droits des Participants

Conformément au RGPD et à la loi Informatique et Libertés, chaque Participant dispose d’un droit d’accès, d’opposition, de rectification et de suppression des données personnelles les concernant. Il dispose également d’un droit de retirer son consentement à tout moment sans que cela ne porte atteinte à la licéité du traitement avant le retrait de celui-ci. Il dispose enfin du droit d’introduire une réclamation auprès d’une autorité de contrôle (telle que la CNIL) s’il considère que le présent traitement constitue une violation de la loi applicable en matière de protection des données.

Afin d’exercer leurs droits, les Participants peuvent envoyer une simple demande à donnees-personnelles@hec.fr et dpd@polytechnique.fr

L’exercice du droit d’opposition ou le retrait du consentement par un Participant entraîne automatiquement son retrait de la liste des Participants du Concours.

ARTICLE 15 – ACCEPTATION DU REGLEMENT

La participation au Concours implique l’acceptation sans réserve du présent règlement.

Le non-respect des conditions de participation énoncées dans le présent règlement entraîne la nullité de la participation.

ARTICLE 16 – ANNULATION ET SUSPENSION DU CONCOURS

La Société organisatrice se réserve l’entière discrétion d’annuler ou de suspendre le Concours en cas de :

–       force majeure ;

–       fraude de quelque nature que ce soit.

La Société organisatrice, les Ecoles partenaires et les Partenaires ne pourront être tenus pour responsables d’une annulation ou d’une suspension du Concours conformément au présent Article et aucune indemnité ou compensation ne sera due au Participant.

ARTICLE 17 – INDEPENDANCE

L’inscription et la participation au Concours n’a, en aucune manière, pour effet de créer un lien de subordination entre la Société organisatrice et tout Participant.

ARTICLE 18 – LOI APPLICABLE – LITIGES

Le présent règlement est soumis au droit français. Toute question d’application ou d’interprétation du règlement ou toute question imprévue qui viendrait à se poser, devra être transmise à la Société organisatrice dans un délai maximum de trente (30) jours à compter de la clôture du Concours, à l’adresse indiquée à l’article 1 et en indiquant – Opération Concours HI !CKATHON HI !PARIS 2021. Elle sera tranchée souverainement, selon la nature de la question, par la Société organisatrice dans le respect de la législation française.

 

English Version

HI !CKATHON

(THE “CONTEST”)

CONTEST RULES 

(the “Rules”)

ARTICLE 1 – ORGANIZING COMPANY

CAPGEMINI CONSULTING, a simplified joint stock company with a capital of 30,777,576 euros, whose registered office is located at 145-151 Quai du Président Roosevelt, 92130 Issy-les-Moulineaux, registered in the Nanterre Trade and Companies Register under number 479 766 800, hereinafter referred to as the “Organising Company”, is organising a competition called “HI!CKATHON” at the joint request of HEC Paris and the Institut Polytechnique de Paris, as part of their Hi! PARIS CENTER,

In collaboration with :

TOTAL, CAPGEMINI TECHNOLOGY SERVICES, KERING, REXEL, L’OREAL

hereinafter referred to as “Partners”.

 ARTICLE 2 – DEFINITIONS

“Contest”: means the contest, the subject of these Rules, organized by the Organizing Body.

“Endowment”: refers to the prizes awarded to the winners at the end of the Contest.

“Confidential Information”: refers to the information defined in Section 13 of the Contest Rules.

“Registration”: refers to the registration of a Participant in the Contest in accordance with Article 5.

“Jury”: refers to the jury referred to in Article 8 in charge of ranking the finalists.

“Winner”: refers to the winning team or teams of Participants in the Contest.

“Prize”: refers to the prizes specifically referred to in Article 9 and awarded to the Winners at the end of the Contest.

“Tools”: refers to all the tools made available by the Organizing Body.

“Participant”: means any person registered in accordance with Section 5 of the Rules and Regulations and participating in the Contest.

“Rules”: means the present rules applicable to the Contest, which may be freely consulted online on the website https://www.hackathon-hi-paris.fr.

ARTICLE 3 – PURPOSE OF THE REGULATION

The purpose of the Rules is to define the conditions and rules for participation in the Contest organized by the Organizing Body. 

The Participant acknowledges being informed and accepts that the proposed Contest calls upon his or her wisdom, skill and ingenuity for tests of serious difficulty. The Contest does not depend in any way, even partially, on chance and luck and cannot therefore be analyzed or resemble a lottery.

ARTICLE 4 – CONDITIONS OF PARTICIPATION IN THE CONTEST

Participation in the Contest is entirely free, with no obligation to purchase.

The Participant is required to read these Contest Rules in their entirety before registering and participating in the Contest. Validation of registration in accordance with the procedure set out herein shall constitute unconditional acceptance of the Rules and Regulations.

Participation in the Contest is reserved for any natural person who can prove the following cumulative conditions:

– Be of legal age at the time of registration for the Contest;

– Being a student in one of the following schools: Ecole polytechnique de Paris, HEC Paris, ENSAE, ENSTA, Telecom Paris, Telecom SudParis (hereinafter referred to as “Partner Schools”).

– Not have taken an active part in the organization of the Competition.

Members of the companies that have collaborated in its organization, promotion and/or realization, as well as members of their families, may not participate in the Competition.

The Participant must certify, at the time of registration, that he or she meets the aforementioned conditions.

Only one entry per person will be admitted to the Contest.

The Participant must join or form a team composed of three (3) to seven (7) Participants. The Organizing Body reserves the right to contact any Participant to propose a choice of team, which must then be validated by the Participant. Likewise, the Organizing Body may communicate with the teams already formed to suggest the integration of other Participants into the team. Reciprocally, the teams and Participants may contact the organizing Company so that the latter may propose them suitable profiles to form teams.

Any Participant who does not meet the conditions of this Article at the time of registration and at any time during the Contest period shall be disqualified from the Contest by operation of law and without prior notification and may not receive any Prize. In the event that an Endowment has been awarded to a Participant who does not meet the conditions of participation at the time of his/her registration or during the Contest period, the Organizers reserve the right to require the Participant to return the Endowment received.

The Organizers reserve the right at any time to carry out any necessary checks.

ARTICLE 5 – REGISTRATION AND ACCESS TO THE COMPETITION

To enter the Contest, the Participant must meet the conditions defined in Article 4.

To complete his or her registration for the Contest, the Participant must tick the box indicating that he or she accepts the Contest Rules.

Any entry containing inaccurate or incomplete information will not be taken into account and will disqualify the Participant.

By registering for this Contest, the Participant accepts that his or her contact information be transmitted to the HEC Data Factory, which will manage access to its platform.

By registering, the Participant agrees to be contacted by e-mail sent by the Organizing Body, by private messages on the social network Facebook or the Slack exchange platform, in the context of his/her participation in the Contest.

Access to the Contest requires the use of a computer with WIFI connectivity.  Internet access will be granted to each Participant, in the event that the Participant plans to meet with his or her team, in accordance with the terms and conditions described in section 6 of the Rules and Regulations.

Prior to the event, the Participant will receive the access information necessary to connect to the platform for hosting the data and submitting the model results: the HEC Data Factory (additional information on the platform). The Organizing Company does not provide any mandatory communication platform: students may nevertheless join a Slack group (not mandatory) created by the Organizing Company to exchange with the other participants and build their teams.

ARTICLE 6 – DURATION AND PLACE OF THE COMPETITION

The Competition will take place from March 12, 2021 at 7:30 p.m. to March 14, 2021 at 8:00 p.m. (these dates and times are subject to change by the Organizing Company for organizational and logistical reasons).

All dates and times defined in the Rules and Regulations and in the Competition are understood to be expressed in the Paris time zone (GMT +1).

The Contest does not require students to be physically grouped together and participation may take place entirely in remote mode. However, the partner Schools may, at their discretion, make rooms available to teams wishing to meet in a place to collaborate, within their premises, for the duration of the Competition, and in compliance with the health conditions in force throughout the Competition.

ARTICLE 7 – PRINCIPLE OF THE COMPETITION

The Competition aims to respond to an issue related to a general theme “Artificial intelligence for energy efficiency” and will be revealed the day it starts (March 12, 2021). This issue requires the processing and interpretation of a set of data in the context of the development of a “data science” model and a project of commercial development. The Participants will also have to produce a short file describing their scientific approach for the development of the model.

o The “data science” model will take the form of a GitLab project containing the notebooks and Python files developed.

o The GitLab project will contain a README detailing the approach followed and containing setup instructions, as well as a main.py file allowing a quick launch of the product code. The description of the approach followed in the README will constitute the “approach file”, i.e. one of the three deliverables of the Contest.

o The commercialization project will take the form of a short video not exceeding four minutes. A link to submit the video files will be posted during the Competition.

On the basis of these three productions (hereinafter referred to as “Deliverables”), the jury will award five (5) thematic prizes, according to the terms and conditions defined in Article 8.

ARTICLE 8 – METHODS FOR SELECTING THE WINNERS AND AWARDING THE PRIZES

The selection of the Winners is based on a first phase of selection of the “finalist teams” at the end of the event (Sunday, March 14, 2021 at 5:00 pm). The submission of the three Deliverables is a prerequisite to this selection phase: only the teams that have submitted the Deliverables within the allotted time (before Sunday March 14, 2021 5pm) participate in the Selection phase. This selection is based on the accuracy of the “data science” model developed by the teams.  This precision is judged by the organizing company and is based on an objective and measurable criterion (score of the model).  Following this first selection phase, the twenty most accurate models will be selected and the teams that produced them will be considered as “finalist teams”.

The finalist teams have their deliverables evaluated by a jury composed of :

– Three scientific directors of the Hi!Paris center

– Five members of the Hi!Paris center’s corporate sponsors (the Partners)

– Six representatives of the partner schools

After deliberation, the Jury awards five thematic prizes to the winning team(s):

– Technical Excellence Award: rewards the model with the highest score. The score is a synthetic measure of the model’s accuracy and environmental performance.

– Prize for scientific approach: reward among the finalist teams, the one that has the best capacity to justify its approach and to confront the state of the art in data science.

– Interdisciplinarity Prize: among the finalist teams, the team that was able to combine several disciplines in the production of the scientific approach file and the video of the commercial development project.

– Best Business Pitch Award: among the finalist teams, the one that best projected itself in a market context through an impactful video speech.

– Innovation Prize: rewarding among the finalist teams, the team that produced an original, unexpected yet relevant solution.

The winners of the thematic prizes will be announced on Monday evening, March 15, 2021, during a video conference or video broadcast that may involve one member per winning team. This intervention does not require any particular logistical arrangements and may take the form of an intervention during the videoconference or video broadcast of the commercial development project defined in article 7.

A team is judged as a homogeneous whole. No distinction will be made for a particular member of a team.

ARTICLE 9 – ENDOWMENTS

The Lots referred to in this Article are the counterpart of :

– the handing-over of Deliverables whose quality has been recognized by the Jury as worthy of an Endowment;

– the acceptance and respect by each of the Winners of the provisions of the Rules relating to intellectual property;

– the acceptance of and compliance by each of the Winners with the provisions of the Rules relating to the citation of the Winners.

No Prize may be awarded to Winners who do not meet these three preconditions.

Any awarding of a Prize at the end of the Contest is subject to, and is made subject to, the following conditions:

– full compliance with the rules set out in the Rules and Regulations;

– the presentation by each Prizewinner of an identity card proving his/her majority.

The attention of the Participants is drawn to the fact that the nature of the prizes and their value will be revealed after the publication of these Rules but no later than March 1, 2021 on the event’s website (https://hackathon-hi-paris.fr/). It is also understood that participation in the Contest is based on good will and is not related to the prizes, the nature and value of which will only be revealed later. Thus the Participant guarantees the Organizing Company, the Partner Schools and the Partners against all actions and claims due to the subsequent revelation of the nature of the prizes and their value.

It shall be the responsibility of any Winner to pay any tax, levy, social contribution or other possible duty of any nature whatsoever that may be due in application of the law, the Organising Company being released from any liability in this respect.

ARTICLE 10 – INTELLECTUAL PROPERTY

Definition: “Intellectual Property Rights”: means any Invention, any copyright and right relating to a brand, a model, and more generally any element that may be protected by laws or international conventions on intellectual property.

Each Deliverable, in which several Participants are involved, constitutes a collaborative work.

The intellectual property on the Deliverables will be treated in a differentiated manner according to their nature:

Intellectual property on deliverables will be treated differently depending on their nature:

– Software components

Participants agree to publish the software components of their Deliverable (including the code of the GitLab project) under the terms of an Open Source license, if possible the LGPL v3 license (or any other open source license).

Participants agree to insert the following statement in the header of their GitLab project (with any copyright and applicable license notices):

“The present code is developed during a contest called “HI!CKATHON” organized at the request of HEC Paris and Institut Polytechnique de Paris, in the context of the Hi! PARIS Center “.

For third party content or code that they use for the Deliverable, Participants shall ensure legal use, e.g. by using third party open source software libraries compatible with the licenses of the Deliverable.

– Other Deliverables excluding software components

The Participants authorize HEC Paris and IP Paris, for their Hi! Paris center, as well as the Partners, for their respective activities, to freely use and exploit the other Deliverables that do not constitute software components (in particular the video relating to the commercial development project and the scientific approach file) for all purposes, as well as the associated Intellectual Property Rights and in particular :

– any right to adapt or modify the creation, in any form, and in particular the rights to correct, evolve, improve, transform, monitor, maintain, adapt, translate, transcribe, integrate, interface, distribute, delete, all or part of the creation;

– any right of reproduction of the creation: the right to fix, digitize, reproduce, copy, record, edit, manufacture each creation, in whole or in part, in any format, by any means and on any media; – any right of representation of the creation: the right to represent, distribute, market, disseminate, use, publish the creation, in whole or in part, in its initial or modified version, without limitation of number, free of charge, to any public, by any means and on any media.

The Participant declares that he is the legitimate holder of all intellectual property rights that he transfers and/or uses by participating in the Contest, and guarantees the Organizing Company, the Partner Schools and the Partners against all actions and claims by third parties as a result of his creations.

ARTICLE 11 – CITATION OF LAUREATES

Each Participant authorises the Organising Company and the Partner Schools, in the event that he/she is designated as a Winner of the Contest, to use his/her surname, first name, and, where applicable, his/her photograph, as well as all or part of the Deliverables submitted, in any professional event, on their respective websites, as well as on the websites of the Partners and any affiliated website or medium, without this use giving rise to any right to any remuneration other than the Prize awarded.

ARTICLE 12 – LIABILITY

Participation in the Contest implies knowledge and acceptance of the characteristics, limitations and risks of the Internet network and related technologies, in particular with regard to the performance, response time, security of software and hardware against various potential attacks such as viruses, logic bombs or Trojan horses and the loss or misappropriation of data. Consequently, the Organising Company and the Partner Schools may not be held liable for any damage caused to the Participant as a result of these characteristics, limits and accepted risks.

The Organizing Body and the partner Schools may not, under any circumstances, be held liable for any damage caused by the failure or delay in the delivery of the Deliverables and, in particular, for the refusal to take these Deliverables into account due to a submission outside the time limits set out in the Rules, by the failure or delay in the delivery of any e-mail sent in the context of the Contest or by any alteration made to the Deliverables independently of the fault of the Organizing Body or the partner Schools.

The Organizing Company and the Partner Schools may not be held liable in the event of total or partial modification, suspension, interruption, postponement or cancellation of the Contest for reasons beyond their control.

The Organizing Body and the Partner Schools may not be held liable for the consequences of disqualification of a Participant due to his/her violation of the Rules.

The Organizing Body and the Partner Schools shall not be held liable for any trouble, action, claim, opposition, or demand related to the use of the Deliverables by one of them or the Partners not provided for in the Rules.

ARTICLE 13 – CONFIDENTIALITY

Confidential Information” within the meaning of this provision means all material or immaterial information of any nature whatsoever, in particular administrative, commercial, scientific, technical, financial, fiscal, legal or economic information, which has been, is or will be communicated by the Organising Company, the Partner Schools and the Partners to the Participants, directly or indirectly, and in a non-exhaustive manner, orally, in writing, whatever the medium, by submission of paper or electronic documents.

This does not constitute Confidential Information: (i) information that is currently accessible or becomes accessible to the public without breach of the Rules by the Participant, (ii) information legally held by the Participant prior to its disclosure by the Co-organizers and/or Partners, (iii) information that does not result either directly or indirectly from the use of all or part of the Confidential Information, (iv) information validly obtained from a third party authorized to transfer or disclose such information.

The Participant agrees, during the Contest Period and for a period of five (5) years after the end of the Contest, to :

 (i) not to use the Confidential Information for any purpose other than to participate in the Contest in accordance with the Rules and Regulations;

(ii) take all necessary, useful and reasonable precautions to protect the Confidential Information;

(iii) not disclose the Confidential Information to anyone, by any means whatsoever, except to other members of his or her team.

At the end of the Contest, due to the occurrence of its indicated term or its cancellation, the Participant must immediately hand over to the organizing company, the Partner Schools or the Partners all Confidential Information, regardless of its medium, obtained within the framework of the Contest. The Participant shall refrain from keeping a copy in any form whatsoever.

The Participant acknowledges being informed of the penal consequences that could result from the non-application of the provisions set out above.

ARTICLE 14 – PERSONAL DATA

HEC Paris and IP Paris, as joint controllers of the processing implemented for this event, undertake to process the personal data collected in the context of the Competition in accordance with the applicable rules on the protection of personal data, in particular the European Data Protection Regulation 2016/679 (known as “RGPD”) and the amended Law 78-17 (“Informatique et Libertés”).

Purposes of processing

The purpose of processing the personal data of the Participants is to take into account their participation in the Contest in order to ensure its proper management.

It may also be used to comply with applicable legal or regulatory obligations.

The processing of personal data is based on the public interest mission of HEC Paris and IP Paris.

Recipients of the data

The personal data collected for the Contest are accessible only by authorized members of the service in charge of organizing the Contest. Access to this data may also be granted to the authorities in the context of a legal request. 

Conservation of data

Personal data will be kept for the time necessary to manage the Contest, but not longer than three years from the end of the Contest.

Rights of the Participants

In accordance with the RGPD and the French Data Protection Act, each Participant has the right to access, oppose, rectify and delete personal data concerning them. He or she also has the right to withdraw his or her consent at any time without this affecting the lawfulness of the processing before the withdrawal of such consent. Finally, he or she has the right to file a complaint with a supervisory authority (such as the CNIL) if he or she considers that the present processing constitutes a violation of the applicable data protection law.

In order to exercise their rights, Participants may send a simple request to donnees-personnelles@hec.fr and dpd@polytechnique.fr.

The exercise of the right of opposition or the withdrawal of consent by a Participant shall automatically result in his or her removal from the list of Participants in the Contest.

ARTICLE 15 – ACCEPTANCE OF THE RULES

Participation in the Contest implies unreserved acceptance of these rules.

Failure to comply with the conditions of participation set out in these rules will result in the entry being null and void.

ARTICLE 16 – CANCELLATION AND SUSPENSION OF THE CONTEST

The Organizing Body reserves the sole discretion to cancel or suspend the Contest in the event of :

– force majeure ;

– fraud of any nature whatsoever.

The Organizing Body and the Partner Schools shall not be held liable for any cancellation or suspension of the Contest in accordance with the present Article and no indemnity or compensation shall be due to the Participant.

ARTICLE 17 – INDEPENDENCE

Registration and participation in the Contest shall in no way create a subordinate relationship between the Organizing Body and any Participant.

ARTICLE 18 – APPLICABLE LAW – DISPUTES

The present rules are subject to French law. Any question of application or interpretation of the rules or any unforeseen question that may arise, must be sent to the Organizer within a maximum period of thirty (30) days from the closing date of the Contest, to the address indicated in Article 1 and indicating – Opération Concours HI !CKATHON HI !PARIS 2021. It will be decided sovereignly, according to the nature of the question, by the Organizing Body in compliance with French legislation.

Legal notice

Contact us